torsdag 3. januar 2013

Reklameanalyse - Colgate reklame




I denne reklamefilmen ser vi en dame som har begynt på bruke Colgate Total tannkrem og er veldig fornøyd med den.

Ethos, altså at det er troverdig, blir brukt her ved å si at "ingen annen tannkrem beskytter tennene dine på denne måten" og "dette er tannkremen tannleger bruker". Siden tannlegen bruker den, må den jo være bra! Det står også at den beskytter mot 8 forkjellige problemer, noe som viser at tannkremen gjør veldig mye for brukeren og som igjen får seeren til å ville prøve produktet. En annen grunn til at denne reklamen er troverdig, er at den er filmet litt "uprofft". Kamera rister litt av og til, og det ser ikke ut som om det blir brukt manus. Da virker det som om damen sier sine egne meninger og snakker sant.

Logos, som retter seg mot fornuft og teknikk, brukes her ved å bevise at det er mindre bakterier på tennene etter damen har brukt Colgate tannkremen. Tannlegen bruker et slags røntgen aparat som viser hvor mye bakterier som ligger på tennene før og etter bruk av tannkremen.

Forankring, altså at et element (f.eks. tekst) styrer konnotasjoner i et annet element (f.eks. bildet), blir brukt her ved å sette inn tekst i reklamen. For eksempel dette med de 8 tannproblemene tannkremen skal løse eller motvirke. Hvis det ikke hadde vært med, hadde man kanskje tenkt at tannkremen ikke gjør noe spesielt annet enn å bli kvitt bakterier. Når man har med denne teksten får man et annet syn på produktet.

Pathos spiller egentlig ingen rolle i akkurat denne reklamen for det blir ikke akkurat vist noen følelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar